torsdag 13 november 2014

Födelsedagstårta - Blixten McQueen och Bärgarn

Till sonens fyraårsdag fick han välja vad han ville ha på sin tårta. Svaret var självklart: Blixten McQueen OCH Bärgarn!
Så det var bara för mamman att sätta sig ner och klura ut hur jag skulle modellera dessa två favoriter. Googlade lite på inspirationstårtor och kom tillslut fram till att göra tårtan så här. Sonen kände i alla fall igen sina vänner på en gång :-)

Fyllningen i tårtan var på det ena lagret mosad banan med kakao och en jordgubbsfyllning med färskost. Vanligt anslag som tårtbotten, täckt med marsipan. Dekorationerna är gjorda av sockerpasta. Stolparna bredvid Bärgarn är sugrör med washitejp och vimplarna är gjorda av washitejp. Gruset under Bärgarn är smulade pepparkakor.








Jordgubbsfyllning:

500 gr jordgubbar
2,5 dl grädde
100 gram philadelfiaost
0,5 dl marsanpulver
Strösocker eller florsocker efter behov (ca ett par msk)

Jag använde frysta jordgubbar så jag kokade upp dem och mosade dem sedan med en gaffel Vispade grädden hårt och blandade sedan ihop alla ingredienser.

Jag tycker att när man ska göra fyllningar, frosting etc med färskost så tycker jag att Philadelfia är oslagbar. Har provat några billigare varianter vid olika tillfällen men aldrig blivit nöjd. Det svåraste är konsistensen, de övriga märkena har en tendens att bli alldeles för lösa. Men även smaken är bättre med Philadelfia tycker jag.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar